zondag 15 maart 2009

Het waarom

Waarom heb ik alle boeken van Maarten 't Hart in mijn bezit en waarom lees ik die zo graag? Simpel: ik woon in Maassluis en zijn boeken zijn prettig om te lezen. Als ze in Maassluis spelen zijn ze ook nog eens herkenbaar. Bovendien getuigen ze van een grote eruditie. Maarten weet heel veel, al is het dan misschien uit boeken, want hij leest sinds zijn vroege jeugd heel veel. Daarnaast houdt hij enorm van klassieke muziek, volgens hem de enige echte muziek. De literatuur en de muziek zijn dan ook terugkerende thema's in zijn boeken. Net als onbereikbare liefdes, het geloof, travestie, zijn hekel aan sport en verenigingen, zijn liefde voor Maassluis en Delft, etc.
Wat hem als schrijver zo bijzonder maakt is zijn grote belangstelling voor heel veel verschillende zaken en de begrijpelijke manier waarop hij die belangstelling weet te verwoorden. Alleen een enkele keer gaat hij te ver en draaft hij door. Zo zijn sommige stukken in De Som van Misverstanden en Johann Sebastian Bach onleesbaar. Teveel details en teveel herhaling. Soms is teveel enthousiasme dodelijk.
Verder niets dan goeds over deze man die ik twee keer in mijn leven heb ontmoet, in 1983 en in 2006, vlak na het verschijnen van Het Psalmenoproer.
Tips? De Vlieger, De Nakomer, De Aansprekers, De Gevaren van Joggen, De Groene Overmacht.

1 opmerking:

  1. Leuk te lezen dat je graag iets van 't Hart leest. Dat doe ik ook, en jouw blogs lezend dringt het tot me door dat het hoog tijd is om weer eens iets van hem uit de kast te halen, of aan te schaffen!

    groet

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen